Ayıptan kimler sorumludur?
KUSUR KAVRAMI Kusur kavramı Tüketiciyi Koruma Kanunu’nda da tanımlanmıştır. Madde 8 de benzer şekilde düzenlenmiştir. Hukukumuza göre, kusur sorumluluğu 219’da çıkarılan Madde ile düzenlenmiştir. Satıcı kusurdan sorumludur.
Ayıplı mal şartları nelerdir?
Ayıplı mal sayılması için, sözleşmede kararlaştırılan malın teslim edilmiş olması, ancak malın sözleşmede belirtilen özelliklere sahip olmaması veya malın niteliği ve niteliği gereği sahip olması gereken özelliklerden yoksun olması gerekir. Bu nedenle, malın miktarının az olması ayıp olarak değerlendirilmez.
Ayıplı hizmet kriterleri nelerdir?
Hizmet sağlayıcı tarafından iletilen hizmetlerin, İnternet portalında veya reklam ve duyurularında belirtilen nitelikleri taşımaması veya amaçlanan kullanım veya fayda bakımından değerini azaltan veya ortadan kaldıran önemli, hukuki veya ekonomik eksiklikler içermesi; makul olarak bekleyebileceğimiz hizmetlerin ayıplı olduğu kabul edilir.
Satın alınan malın ayıplı olması durumunda satıcının yapması gerekenler nelerdir?
– Satılanı alıkoyabilir ve ayıp oranında satış bedelinden uygun bir indirim isteyebilir. – Satılanın, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere ücretsiz onarılmasını isteyebilir. – Veya satılanın ayıpsız bir benzeri ile değiştirilmesini isteme hakkına sahiptir. – Alıcı ayrıca genel kurallara göre tazminat talep etme hakkına sahiptir.
Satıcının ayıptan sorumluluğu şartları nelerdir?
Satıcının, sattığı maldaki ayıplardan sorumlu tutulabilmesi için, satılan malın alıcıya teslim edilmiş olması; alıcının satılan malı muayene etmesi (muayene) ve herhangi bir ayıp tespit ederse bunu satıcıya bildirmesi (ihbar) gerekir.
Ayıplı maldan kim sorumlu olur?
MADDE 6 – Arızalı bir mal, bir kimsenin ölümüne veya yaralanmasına ya da bir malın zarar görmesine sebep olursa, imalatçı/üretici, kusuru olup olmadığına bakılmaksızın, ortaya çıkan zararı tazmin etmekle yükümlüdür.
Ayıplı malda zamanaşımı süresi ne kadardır?
Bu maddeye göre ayıbın sorumluluğunu daha uzun bir süre üstlenen kimse olmadıkça, ayıbın sorumluluğu, ayıbın daha sonra ortaya çıkması hâlinde dahi, malın tüketiciye tesliminden itibaren iki yıl sonra sona erer.
Ayıplı mal satıcıya nasıl bildirilir?
Şikayet herhangi bir formaliteye tabi olmadığından telefonla veya sözlü olarak yapılabilir. Şikayet herhangi bir forma tabi olmadığından yapılıp yapılmadığının ispatı da gayri resmidir. Her türlü delille ispat edilebilir. Şikayet dava yoluyla da yapılabilir.
Tüketici hakları 11. madde nedir?
(2) Tüketici, malı teslim aldığı tarihten itibaren otuz gün içinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür. Bu durumda tüketici, malın bedelini iade etme, ayıpsız bir benzeri ile değiştirme veya ayıp oranında bedel indirimi veya ücretsiz onarım talep etme gibi sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
Satın aldığımız bir mal ayıplı çıkarsa ne gibi haklarımız vardır?
Evet, satın alınan malın ayıplı olması halinde tüketiciler, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıl içinde bedel iadesini, malın ayıpsız bir benzeri ile değiştirilmesini, ayıp oranında bedel indirimi veya ücretsiz onarımını talep etme hakkına sahiptir.
Ayıplı mal için tazminat davası açılabilir mi?
Arızalı mallar için gecikme tazminatı davası açma imkânı vardır. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre tüketicinin arızalı ürüne karşı seçimlik hakları bulunmaktadır. 6502 sayılı Kanun’un 11. maddesine göre tüketici sözleşmeden dönebilir, ürünü ayıpsız benzeri ile değiştirebilir, …
Ayıplı mal tespiti nasıl yapılır?
Öncelikle ürünün etiketleri, ambalajı, reklamları ve kullanım kılavuzları incelenerek ürünün orada belirtilen özelliklere sahip olup olmadığı kontrol edilmelidir. Ürün bu özelliklere sahip değilse veya reklamlarda ve duyurularda verilen bilgilerle uyuşmuyorsa ürün arızalı kabul edilir.
Satıcının ağır kusuru nedir?
Satıcı, satış sözleşmesi konusu malın yeni olmadığı halde yeni olduğu kastıyla teslim etmişse, alıcı da hiç kullanılmamış bir ürün satın aldığı varsayımıyla sözleşmeyi imzalamışsa, ‘ağır ayıp’ söz konusu olur.
Malın ayıplı olduğunu kaç gün içinde satıcıya ihbar edilir?
Ayıp ihbarı, alıcının ayıp konusunda seçimlik haklarını kullanabilmesi için yapılması gereken bir bildirimdir. Türk Ticaret Kanunu’nun (TTK) 23. maddesi, teslim anında açıkça görülen ayıplarda ayıbın 2 gün içinde satıcıya bildirilmesi gerektiğini hükme bağlamıştır.
Ayıplı mal neleri kapsar?
Ayıplı mal; sayılan unsurları içermeyen, malda aranan özellikleri taşımayan, taraflar arasında kararlaştırılan modele uymayan, ayrıca bu üründe objektif olarak bulunmayan unsurların bulunduğu mallardır.
Malın ayıplı olduğuna kim karar verir?
Malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıplar, teslim gününde var sayılır. Malın ayıplı olmadığını ispat yükü satıcıya aittir. Kusur olmasa bile satıcının sorumlu olduğu kabul edilir.
Ayıp ihbarı kime yapılır?
Alıcı, ayıplı bir ürünle karşılaşırsa, kanunda düzenlenen seçimlik haklarını kullanabilmek için bu ayıplı durumu satıcıya bildirmelidir. Bu iletişime şikâyet denir. Öncelikle alıcının karşılaştığı ayıplı üründeki ayıplılığın mahiyetini bilmesi önemlidir.
Ayıplı mal davası kime karşı açılır?
Tüketici ayrıca, ücretsiz onarım veya ürünün ayıpsız bir ürünle değiştirilmesi hakkını üretici veya ithalatçıya karşı da ileri sürebilir. Satıcı, üretici ve ithalatçı bu hakların yerine getirilmesinden birlikte sorumludur.
Ayıplı ürünü nereye şikayet edebilirim?
Bakanlığımız bünyesinde kurulan ‘Alo 175 Tüketici Danışma Hattı’ tüketicilerimizin karşılaştıkları sorunlara ilişkin çözüm önerilerinin sunulduğu ve tüketici uyuşmazlıklarının çözümü için başvurmaları gereken ilgili mercilere yönlendirildikleri bir ‘çağrı merkezi’ işlevi görmektedir.
Tavsiyeli Bağlantılar: Saça Zeytinyağı Maskesi Kaç Günde Bir Yapılır